4. desember 2008

Digital kommunikasjon, LMS og datakunnskaper

Prøver på ulike måter å få brukerne aktive på læringsplattformen ved å tilrettelegge for kommunikasjon innenfor ulike brukergrupper.
Utenom de vanlige innleveringer og tilbakemeldinger kan vi bruke forum, skriveverksted, samarbeidsrom, bloggrom...

Jeg ser utfordringen med at ofte er mulighetene for layout mm begrensete. Fordelen er (kanskje?) at kommunikasjonen skjer innenfor kjente grupper. Det kan være et trygt sted å starte med å skrive noe som kommer på nettet.

I noen tilfeller har jeg prøvd forum som kommunikasjonsverktøy.
De forum jeg har hatt størst hell med er de som er helt temaspesifikke, slik som for eksempel et dataforum for lærerne og et eksamensforum for elevene før muntlig. Forsøkene på å få til mer generelle diskusjoner har ikke vært vellykket. Der har de nok andre og mer spennede arenaer.

Bruk av logg under ulike skriveprosjekter har vært vellykket. Under mitt første prosjekt med digital logg fikk jeg tydelig se hvordan dette ble en kommunikasjonsmåte som gjorde at jeg på en helt ny måte "hørte stemmen til" de elevene som kanskje ikke kaster seg først frem i klasseromsdiskusjonen. Dette skjedde for 2-3 år siden. Jeg har siden vært solgt mtp det å bruke digital kommunikasjon i forhold til elevene, selv om jeg selvsagt snakker med dem i klasserommet også:).

Men jeg synes det er en utfordring å henge med. Utviklingen skjer fort, og man må stadig ta stilling til nye verktøy som kommer. Skal man sette seg inn i det? Skal man ta det i bruk? Tar jeg det i bruk av pedagogiske grunner, eller er det bare et nytt "leketøy"?

Etter en sånn fundering mtp utviklingen kommer man gjerne ned på landjorden i forhold til hva som egentlig er utfordringen.
Synes Ugla skriver det bra i innlegget sitt "Gode datakunnskaper".

Jeg har også brukt tid på basics i høst. Har jaktet på stiler(elev) eller prøver(lærer) som har "forsvunnet" fordi de ikke helt vet hvor filene havner når de lagrer. Og lagring i riktige filformater er jo en klassiker. Verst blir det jo om man lagrer filen i en form som man ikke kan åpne selv en gang. Det klarte en kollega her om dagen. Heldigvis fikk jeg løst problemet med den krypterte prøven, så hun slapp å lage den på nytt:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar