25. november 2008

"PC-en virker ikke."

Kom til å tenke på en, heldigvis relativt sjelden, situasjon i hverdagen min, men det skjer:

Mobilen min ringer ( med en god del undervisning er jeg ikke så lett å nå på andre måter ).
Så følger en samtale som går noe slik som dette:

Person :PC-en virker ikke!!!!

Jeg (jeg arbeider meg mot legenivå når det gjelder å stille diagnoser..) : OK, la oss ta det fra starten - får du slått PC-en på?

Person : Ja.

Jeg ( fortsatt ikke noen aning om hvor det kan bære hen ): Kan du logge deg inn med brukernavnet ditt?

Person : Ja

Jeg ( her må vi gå dem på klingen ) : Hva forsøkte du å gjøre da du oppdaget at det ikke virket?
( litt spent -var jeg for krevende her.. )

Person : Jo, altså... det blir bare noen rare bokser, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem.

Jeg ( skjønner jeg kanskje gikk litt fort frem, men øyner noen mulige innfallsvinkler og satser på en) : Prøver du å bruke en side på nettet? (treffer jeg nå, så kan jeg gi legen min noen tips)

Person : Ja, Kari ( eller Knut eller Per ) sa den siden var så fin i matten, så jeg ville undersøke, men det er bare noen ruter med puslespillbiter der.

Jeg ( skjønner hva det dreier seg om ) : Maskinen din trenger en liten oppdatering. Jeg kommer så snart jeg kan.

Kort tid etter er Flashspilleren oppdatert og mattesiden kan prøves ut:)

3 kommentarer:

  1. Denne var gjenkjennelig. Tenker man etter, er det mange slike gjennomskoleåret.

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert. Så du er i gang allerede altså:) Jeg sitter og forsøker å lage til en PC for spes ped filene vi snakket om. Tar nok ikke så lang tid skulle jeg tro:)
    Lykke til med den nye bloggen da. Jeg kan ikke love at jeg lager min egen med det første, men det kan jo være en begynnelse å finne å lese andres blogger he he...
    Hildegunn

    SvarSlett
  3. Ja jeg fant ut at her var det bare å kaste seg i det. Det var ikke vanskelig. Det gikk relativt fort å finne det formatet jeg ønsket og sette opp elementer. Nå kommer jeg sikkert til å gjøre endringer i bloggen etterhvert, men det er en start i alle fall:)

    SvarSlett